Leiderschapscrisis: Herken de Zonnekoning

Door: I Keur 21-2-2012

Categorieën
:
Artikelen,

Utrecht, 21 februari 2012 -

Afgelopen zaterdag stond in NRC Weekend opnieuw een artikel over de dreigende leiderschapscrisis in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid. Niets nieuws onder zon, weten wij. Maar wat ons wel opviel in dat artikel (auteur: Jorg Leijten) was het gevraagde commentaar door een van onze gerespecteerde branchegenoten. In die zin dat wij schrokken van de wel erg simplistische wijze waarop de STAR-methode door hen zou worden ingezet om "nooit meer iemand als kapitein van een groot cruiseschip aan te stellen".

Haselhoff Groep gebruikt als selectiemethodiek het zogenoemde gestructureerde selectie interview, dat door haar oprichter, de heer Jan Willem Haselhoff Lich Kasteleijn tot een zeer indringend vraaggesprek is vervolmaakt. Het doel van onze korte open vragen is om een goed beeld te krijgen van wat de kandidaat eigenlijk wil (ambities en interessen), in welke omgeving hij/zij meent te floreren en welke rol/functie hij/zij morgen zou willen uitvoeren. Door middel van open vragen wordt getoetst wat de kandidaat meebrengt aan kennis en vaardigheden om deze ambities te kunnen waarmaken. Door te vragen naar recente projecten, taken en verantwoordelijkheden kan een gegeven voorbeeld nader worden uitgewerkt. Aan de hand van de STAR-methode kan dan worden achterhaald wat de werkelijke bijdrage van de kandidaat in zo'n recent (!) project is geweest. De hypothetische vraag in het genoemde artikel aan de kapitein van de Costa Concordia: "Heb jij weleens eerder meegemaakt dat een schip bijna ten onder ging?" is niet alleen een gesloten vraag, maar het antwoord garandeert op geen enkele wijze dat er niet nog een cruiseschip kapseist...

Hieruit blijkt maar weer eens dat het werven en selecteren van excellente kandidaten voor leidinggevende functies een vak is, dat bij Haselhoff Groep tot een ware kunst is verheven. Dat met regelmaat wordt geoefend, getoetst en opnieuw geoefend. Onze senior consultants, zelf vaak leidingevende ondernemers geweest, houden elkaar daarin scherp. En last, but not least: deze interviews vinden overdag op ons kantoor aan de Computerweg 3 in Utrecht plaats. Het zijn intensieve persoonlijke gesprekken. Het is voor ons van groot belang dat de kandidaten onder de indruk, maar met een voldaan gevoel ons pand verlaten. Zij voelen dat zij stevig aan de tand zijn gevoeld door mensen met hart voor mensen, maar vooral ook met kennis van zaken op hun vakgebied. Wij noemen dat de Ultieme Haselhoff Ervaring.

En de Zonnekoning valt dan vanzelf door de mand!