Login
Close
Inloggen
Categorieën

Nederlandse managers scoren slecht

Categorieën: Blogposts
Al jarenlang presteren Nederlandse bedrijven en organisaties zeer slecht in verhouding tot andere landen als het gaat om het aan zich binden van zijn medewerkers. Internationale onderzoeken wijzen uit dat in Nederland slechts 25% van de medewerkers zich echt betrokken voelt bij zijn werk en zijn werkgever. Wereldwijd ligt dat percentage veel hoger, gemiddeld op zo’n 35%.

Door de huidige economische omstandigheden en de manier waarop veel werkgevers de gevolgen daarvan afwentelen op hun werknemers komt die betrokkenheid nog verder onder druk te staan. Dat dat slecht is voor die werkgevers lijkt evident. Het is duidelijk dat betrokken medewerkers in een bedrijf een wereld van verschil maken.

Betrokkenheid en motivatie kweek je niet alleen met geld. Natuurlijk is salaris een belangrijk gegeven voor werknemers en zeker, hoe hoger het salaris hoe meer ongemakken de medewerker voor lief neemt. Maar met alleen salaris kom je er als werkgever niet, hoe goed het salaris ook is.

Zo geeft maar liefst 78% van de Nederlandse werknemers aan het extreem belangrijk te vinden om erkenning te krijgen voor goede prestaties. Dat overschaduwt alle andere factoren, die motivatie en betrokkenheid van de werknemer beïnvloeden. En niet zo maar erkenning, nee, echte, oprechte erkenning meteen op het moment dat de prestatie wordt geleverd. Des te verbazingwekkend is het om te moeten constateren, dat Nederlandse managers hier niet goed in zijn. Veel te vaak, bij meer dan 50% van de werknemers, blijft het krijgen van feedback, ook positieve feedback, beperkt tot het jaarlijkse functioneringsgesprek.

Dat percentage is kennelijk een magisch getal, want opnieuw 78% van de Nederlandse werknemers geeft aan, dat carrière coaching hun betrokkenheid bij het werk, de werkgever en de prestaties bevordert, terwijl maar slechts 56% vindt dat zijn of haar manager een doeltreffende carrière coach is. Opnieuw een wereld te winnen.

Tot slot, een aardig en innovatief voorbeeld van medewerker binding uit de praktijk. Het Amerikaanse online schoenenbedrijf Zappos, opgericht in 1999, werd 10 jaar later, in 2009 voor 1,2 miljard dollar verkocht aan Amazon. Dat mag je een succesvolle onderneming noemen. Eén van hun opvallendste bedrijfsstrategieën was, dat iedere nieuwe medewerker, die de proefperiode doorkwam, een substantieel bedrag werd geboden om geen vast contract te tekenen….. M.a.w. alleen mensen, die echt heel graag bij Zappos wilden werken, kwamen er ook in dienst.

Meer weten over het binden van mensen aan je bedrijf, bel Haselhoff (0346 586 000).

Auteur

I Keur

Publicatiedatum

16-5-2013 15:21

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Copyright © 2020 Haselhoff Groep   |  Sitemap   |  Privacy statement
Snel zoeken
Haselhoff Groep gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close